Over Houtplezier

Clara Fabricius

Houten speeltoestellen op het schoolplein

“Welke speeltoestellen zijn geschikt voor het schoolplein” en “Hoe richt ik een schoolplein in”. Deze vragen worden vaak gesteld. Veel kinderen en een brede doelgroep maakt het vaak niet makkelijk om een schoolplein in te richten. Geen enkel schoolplein is hetzelfde en vraagt dus ook een andere aanpak voor een goede inrichting. 

Een goede indeling 

Kinderen moeten de ruimte hebben om te kunnen rennen en spelen maar ook een aanleiding hebben om hun ontwikkeling te stimuleren. Een verdeling in leeftijdscategorieën zou dan ook het beste zijn. De onderbouw kinderen willen uit de voeten kunnen met een speeltoestel dat de fantasie stimuleert en waarbij ze de eerste stapjes kunnen zetten naar samenwerking. Voor de midden en bovenbouw komt het fysieke veel meer om de hoek kijken. Klimmen en klauteren, draaien, springen en samenzijn. Laten zien wat je kunt en grenzen opzoeken. 

Ook is sport en spel een belangrijke factor op het schoolplein voor deze doelgroep. Veel beweging voor een sport of een spel te kunnen spelen. Neem naast deze grove scheiding ook de bestrating en niveauverschillen op het terrein mee in het ontwerp. Daarin kijkt Houtplezier naar de routes die er op het schoolplein gaan ontstaan en wat de beste inrichting voor het schoolplein is. 

Maar bovenal is het belangrijk dat kinderen zichzelf kunnen zijn!

Lees hier meer over het inrichten van een speelplek.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email